Helaas heb ik een spierscheuring in mijn hamstring op gelopen tijdens een training op woensdag avond bij COVS ’t Gooi. En kan daardoor kan ik helaas waarschijnlijk tot januari niet meer fluiten. Daar baal ik behoorlijk van maar ja het is niet anders. Het belangrijkste nu is om snel weer van de blessure af te komen en weer fit te worden om weer mooie wedstrijden te fluiten.
Nu ik niet kan fluiten ga ik de andere taak uitvoeren bij de KNVB dat ik naast het fluiten doe. Praktijk begeleiding. Als praktijk begeleider begeleid je scheidsrechters bij het uitvoeren van hun hobby. Je helpt ze door te praten over de wedstrijd die ze aan het fluiten zijn. Voor de wedstrijd in de rust en na de wedstrijd spreek je met de scheidsrechter over de punten waar hij/zij tegen aan loopt of wat jij als praktijk begeleider ziet en waar de scheidsrechter zich kan verbeteren.
Geweldig om te doen zo heb je interactie met de scheidsrechter en zie je vaak ook de verbeteringen komen in de tweede helft die je hem/haar in de rust hebt meegegeven.
Nu denk je natuurlijk zit er niets nadelig aan deze extra hobby. Tuurlijk wel als het regent word je nat en na de wedstrijd thuis moet je nog een rapport invullen waar je de verbeterpunten van de scheidsrechter in vermeld.
Hier onder zie je het formulier dat we moeten invullen
Beoordelingsformulier scheidsrechters in start-groep
Naam scheidsrechter: | |
Wedstrijd: | Datum: |
Wedstrijdnr.: | Klasse: |
Aantal gele kaarten: Aantal rode kaarten: | Uitslag: |
1. Karakter wedstrijd | |
a. het karakter van de wedstrijd was | normaal / moeilijk / zeer moeilijk * |
b. heeft de S. door zijn optreden het karakter positief beïnvloed? | ja / neen * |
2. Weerstand / beïnvloeding | |
a. ondervond de S. enige weerstand? | geen / nauwelijks / veel * |
b. was de S. beïnvloedbaar? | niet / nauwelijks / wel * |
* doorhalen wat niet van toepassing is
Per regel aankruisen of het goed gaat. Achter een aangekruist verbeterpunt steekwoorden noteren. De verbeterpunten in het vak er onder toelichten met behulp van concrete voorbeelden (concreet gedrag!) uit de wedstrijd!
3. Volgen & positie kiezen | Gaat al goed | Gaat nog niet goed | ||
Volgt het spel dichtbij met goed overzicht | ||||
Hindert het spel niet | ||||
Anticipeert op richting waarin spel beweegt | ||||
Houdt oogcontact met assistent-scheidsrechters | ||||
Kiest goed positie bij m.n. hoekschop/vrije schop | ||||
Hier dit onderdeel verduidelijken met concrete voorbeelden uit de wedstrijd en tips om te verbeteren: | ||||
4. Toepassing spelregels | Gaat al goed | Gaat nog niet goed | ||
Beoordeelt duels correct (wel/geen overtreding) | ||||
Past juiste spelstraffen (direct/indirect) toe | ||||
Neemt strafbaar buitenspel waar | ||||
Past voordeel correct toe | ||||
Geeft indirecte goed aan | ||||
Past vermaningen, straftijd en kaarten correct toe | ||||
Hier dit onderdeel verduidelijken met concrete voorbeelden uit de wedstrijd en tips om te verbeteren: | ||||
5. Leiding geven | Gaat al goed | Gaat nog niet goed | ||
Bereidt zich goed voor op de wedstrijd | ||||
Geeft duidelijk fluitsignaal met goede intonatie | ||||
Voelt de wedstrijd aan | ||||
Past de spelregels consequent toe | ||||
Verduidelijkt beslissingen (non-)verbaal | ||||
Heeft op ontspannen wijze contact met spelers | ||||
Blijft rustig op momenten dat er weerstand is | ||||
Treedt kordaat op | ||||
Werkt goed samen met assistent-scheidsrechter | ||||
Heeft uitrusting in orde | ||||
Hier dit onderdeel verduidelijken met concrete voorbeelden uit de wedstrijd en tips om te verbeteren: | ||||
6. Bijdrage aan sportieve sfeer | Gaat al goed | Gaat nog niet goed | ||
Respecteert waarden en normen | ||||
Treedt op tegen incorrect gedrag | ||||
Vertoont voorbeeldgedrag | ||||
Praat op correcte wijze met spelers | ||||
Hier dit onderdeel verduidelijken met concrete voorbeelden uit de wedstrijd en tips om te verbeteren: | ||||
7. Formaliteiten | Gaat al goed | Gaat nog niet goed | ||
Handelt administratie juist af | ||||
Controleert speelveld en toebehoren | ||||
Hier dit onderdeel verduidelijken met concrete voorbeelden en tips om te verbeteren: | ||||
8. Persoonlijke ontwikkeling | Gaat al goed | Gaat nog niet goed | ||
Heeft voldoende zelfkritiek | ||||
Toont begrip, is goed te coachen | ||||
Hier dit onderdeel verduidelijken met concrete voorbeelden uit de wedstrijd en tips om te verbeteren: | ||||
Vertrouwelijk (uitsluitend bestemd voor DCS):
Heeft deze S. naar uw oordeel zo veel potentie dat hij straks ingedeeld kan worden in een hogere groep dan de
laagste groep? ja / neen *, geef hier uw motivatie:
Naam begeleider: ……………………………………………………. relatienummer……………………….
* doorhalen wat niet van toepassing is